رییس جمهور در آیین بزرگداشت مقام معلم: هر آنچه داریم از معلمانمان است/ به فکر انحصار علم نیستیم

رییس جمهور در آیین بزرگداشت مقام معلم: هر آنچه داریم از معلمانمان است/ به فکر انحصار علم نیستیم

به گزارش سرویس سیاسی پانا، روحانی در مراسم سی و یکمین دوره بزرگداشت مقام معلم افزود: غرب ایرادش این است که هر علم و دانشی را که در اختیار دارد اول به دنبال انحصار است و‌ به خاطر منافع مادی در اختیار دیگران قرار نمی دهد .

روحانی ادامه داد : ‌اما اخلاق ما مسلمانان ها این گونه نبوده و علم و دانش را رایگان و بی منت بدون اینکه بخواهیم آن را به یک اهرم فشار و قدرت تبدیل کنیم در اختیار همه گذاشتیم .رئیس جمهور گفت:‌ همه معلمان در آموزش و پرورش ، دانشگاهها و ‌در حوزه ها که جای خود دارد ، رسالتشان فهم و تبیین بهتر دین است اما نمی شود به هر کسی گفت تو مجتهدی و می توانی اجتهاد کنی ؛ در این شرایط سنگ روی سنگ بند نمی شود .

روحانی افزود‌: به یک قوه قهریه که برای این کار ساخته شده است و باید آن را اجرا کند و قوه قهریه نظام است و دستبند و کلت همراهش دارد ، بگوییم تو هم بیا اجتهاد کن، تو هم حوزه علمیه هستی خب در این شرایط باید هر کسی وظایف خودش را انجام بدهد .

وی گفت: اصلاح و تقویت نظام به این است که هر کسی کار خودش را درست انجام بدهد ما کار خود را انجام نمی دهیم و می خواهیم کار ما را دیگری انجام دهد و کار دیگران را می خواهیم انجام دهیم و این نمی شود و در این شرایط هیچ وقت به جایی نمی رسیم .

رئیس جمهور گفت: یکی از جاهایی که باید توقع داشته باشیم و درخواست کنیم و باید آن را وظیفه معلمان بدانیم مسئله پرورش ، اخلاق ، تعلیم و بیان مسائل دینی است.

روحانی افزود : لازم نیست ما یک کلاس بگذاریم و بگوییم این ساعت راجع به خداشناسی است ؛ همان معلم ریاضی ، فیزیک ، هندسه و شیمی یک کلمه به موقع درباره خداشناسی بگوید اثرش بیشتر از یک ساعت حرف زدن است.

وی ادامه داد: ‌به ویژه معلم هایی که در مدرسه نفوذ دارند ، ‌حالا ما وقتی مدرسه می رفتیم اینگونه بود و اکنون ممکن است تغییر کرده باشد و به معلم ریاضی بیشتر احترام می گذاشتیم و آن موقع فکر می کردیم معلم ریاضی با سوادتر است واثر معلم ریاضی بیشتر از معلم فارسی بود .

رئیس جمهور گفت:در حالی که رشته معلم فارسی ، ‌انشاء‌ یا معلم املاء بیشتر تناسب داشت که درباره دین و اخلاق صحبت کند اما آن معلم ریاضی اگر یک کلمه راجع به دین و اخلاق می گفت موثر تر بود .

آقای روحانی گفت: هر جایی در هر کلاسی و مدرسه ای و در هر جمعی یک نفر به خاطر اخلاق و سوابق و دانش ممکن است نفوذ بیشتری داشته باشد؛ رسالتش سنگین تر است آن آدمی که نفوذ بیشتری در دل جوانان ما دارد رسالت سنگین تری دارد .

وی افزود : ما باید نور ایمان را در دل بچه ها بنشانیم و این بزرگترین خدمت ماست .

روحانی با بیان اینکه روز معلم روز خاطره برای همه ماست، افزود: این روز،‌ روز افتخار برای همه ملت ایران است چرا که هر آنچه داریم از معلمان خودمان است .

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اهمیت سال های اول مدرسه به‌ویژه دوران ابتدایی و خاطرات شیرین دوران دبستان گفت: ‌در سال‌های اولیه دبستان، اولین یاری که انسان می بیند معلم است در این دوران انسان پدر جدید خود را می بیند.

وی افزود: آن پدر دوم را وقتی آدم در کلاس درس می بیند، حس می‌کند، با وی حرف می‌زند و به وی خو می‌گیرد چقدر تأثیرگذار است.

روحانی گفت: چقدر مهم است که گوش دانش آموز به زنگ باشد که چه وقت از کلاس خلاص می شود یا نگاهش به دهان و سخن شیرین معلم باشدکه بگوید خدا کند کلاس تمام نشود.

وی تأکید کرد: همه معلمان ما باید معلم آموزش و معلم پرورش باشند.

وی گفت: ما نباید یک معلم آموزش درست کنیم که علم را آموزش دهد و یک معلم پرورش دهد و اخلاق را به ما بیاموزد.

رئیس جمهور گفت: اندیشمندان ، دانشمندان و بزرگان ما و کشورهای اسلامی در قرون متمادی علم را بدون هیچ منتی به غرب صادر کردند.

روحانی افزود: معلم باید جایگاهی داشته باشد که یک دانش آموز بتواند سفره دلش را پیش او باز کند و درد دلش را به او بگوید و معلم بتواند مانند پدر و مادر، دلسوزانه او را هدایت کند.

رئیس جمهور گفت: برای همه ما هفته و روز معلم روز خاطره هاست و از روز اولی که به مدرسه رفتیم و با نخستین معلمی که برخورد کردیم و همه محیط کلاس ها و مدرسه تا خود دانشگاه همه برای ما خاطره است.

روحانی افزود: خود بنده هم در دانشگاه استادی داشتم که همیشه بیش از تعداد رسمی دانشجویان سر کلاس او حاضر می شدند و همیشه بعد از پایان زمان کلاس 30 تا 40 دانشجو دور او را می گرفتند و استاد را دوست داشتند و خیلی از اساتید اینگونه بوده اند و هنوز هم چنین اساتید ارزنده ای وجود دارند.

رئیس جمهور گفت: البته حوزه های علمیه سبک و سیاق متفاوتی با دانشگاه ها دارد.

روحانی افزود: به نظر من هیچ کلاس درسی از نظر عواطف ، محبت ، نزدیکی و آزادی مثل کلاس های درس حوزه های علمیه نیست. البته منظور من حوزه های علمیه قدیم است.

رئیس جمهور گفت: در قدیم در حوزه های علمیه شاگرد سر کلاس با استاد به گونه ای جدی بحث می کرد که اگر کسی آنان را نمی شناخت تصور نمی کرد بحث علمی شاگرد و استاد جریان دارد.

روحانی افزود: البته برای استاد احترام قائل بودند و دست او را نیز می بوسیدند اما در مقام نقد و بحث علمی کاملاً کلاس آزاد بود و در محیط حوزه های علمیه کلاس های درس با آزادی کامل توأم بود.

رئیس جمهور گفت: این که فکر می کنند آزادی تحفه ای است که از غرب آمده اصلاً این طور نیست.

روحانی افزود: علم و دانش از زمانی که اسلام آمده تا قرن ها در قبضه مسلمانان بوده و تا قرن ها کشورهای اسلامی مرکز علم و دانش دنیا بودند که از آن جمله می توان به مراکز علمی بزرگی مانند دانشگاه بغداد ، جندی شاپور و اندلس اشاره کرد.

رئیس جمهور گفت: اندیشمندان ، دانشمندان و بزرگان ما در قرون متمادی علم را بدون هیچ منتی به غرب صادر کردند.

رئیس جمهور گفت: باید نور ایمان را در دل بچه‌ها بنشانیم، این بزرگ‌ترین خدمت ماست باید فرزندان جامعه را عالم و متدین کنیم.

روحانی افزود: اگر بچه‌های ما امام علی (ع)‌ را بشناسند به طور طبیعی عاشق مولا شوند نیازی نیست که برای آنان از عشق به مولا حرف بزنیم باید زندگی و راه امام علی (ع) را بگوییم.

وی گفت: آن بزرگمردی که این همه به علم و دانش احترام گذاشت، آن کسی که شاگرد بزرگ رسول اکرم (ص) بود، اگر اسلام چیزی نداشت جز یک معلم و یک شاگرد، برای عظمت اسلام بس بود، برای افتخار این دین بزرگ بس بود که معلمی مانند رسول اکرم (ص) ‌و دانش‌آموزی مانند امام علی (ع) دارد.

رئیس جمهور افزود: حالا که روز زینب (س) است کجا می توان بانویی با این همه عظمت پیدا کرد، استثنا کنیم مادرشان را، ببینیم مانند زینب را در تاریخ پیدا می‌کنیم؟

روحانی گفت: چه روح بلندی، عظمتی، بیان و قدرتی داشت، ایمان چه می‌کند! تمام قدرت حاکمه روبه‌روست و ظاهرا پیروز شده اند، همه عزیزانش جلو چشمشان شهید شدند و بدتر از همه برخلاف همه قوانین آن زمان حتی جاهلیت سرهای بریده را به نیزه زدند، اینکه فرمودند «ما توهمت یا شقیق فؤادی کان هذا مقدراً مکتوباً»، آنکه می دانست امام حسین را شهید می کنند، شب عاشورا قبل از عاشور می‌دانست روایت پیامبر را شنیده بود، اینکه برای زینب کبری مهم نبوده، چرا فکرش را نمی کرده؟ وقتی سر بریده را به نیزه زدند، اینکه در جاهلیت ممنوع و برخلاف عرف بود و سر فرزند پیامبر را به نیزه زدند این جملات را فرمودند ما توهمت ... .

وی افزود: حضرت زینب سخنرانی را ادامه می دهد در مجلس عبیدالله و یزید و سخنرانی کرد و در پاسخ سرزنش های یزید گفت ما رأیت الا جمیلا نباید به این خانواده و بانو افتخار کنیم؟

رئیس جمهور گفت: این بانو معلمه بزرگ تاریخ ما نیست نباید درس زندگی از او یاد بگیریم؟ این عظمت وروح بلند اینجا در حضور یزید و آن همه مهمان، چقدر قشنگ سخنرانی کردند .

روحانی با اشاره به برخی از این سخنان افزود: این شهامت، این بیان و جملات زیبا، هم علم و دانش، قدرت روحی و هم شهامت آخرین مرز تربیتی ما اینجاست؛ باید بتوانیم دختری شبیه زینب (س) در کلاس درسمان و فرزندی مثل امام حسین(ع) و حضرت علی اکبر(ع)، شهدای صدر اسلام و مرز بالای آن امیر(ع) و رسول خدا (ص) که مرزهای اخلاق ماست (تربیت کنیم)، مرز اخلاق، ایمان، شهامت و شجاعت ما امیر (ع) و زینب کبری (س) است.

 

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ممکن است گفته شود چه کسی به جایگاه حضرت زینب (س) و یا امیرالمؤمنین (ع) می رسد؟ گفت: نمونه کوچک شاگرد شاگرد اینها، علامه شهید مطهری بود، علامه شاگرد همین ها بود.

روحانی افزود: نخستین درسی که شهید مطهری به ما آموخت گذشت بود، شهید مطهری انسانی با استعداد بود و چنانچه در قم می ماند می دانست که مرجع عالیقدر تقلید می شود زیرا ایشان از هر نظر سرآمد بود.

وی گفت: با این حال ایشان قم را رها کرد و به تهران آمد، هجرت از قم به دانشگاه تهران یک گذشت بود برای کسی مثل شهید مطهری؛ زیرا بسیاری از مقامات و جایگاههای ظاهری را که برایش بود رها کرد چون احساس می کرد حضورش در دانشگاه تهران، در میان جوانان و دانشجویان ضرورت دارد و لازم است دین را بیاموزند.

رئیس جمهور در ادامه افزود: سخنرانیها و حضور شهید مطهری بسیار مؤثر بود بطوریکه سال 49 که من دانشجوی حقوق دانشگاه تهران بودم وی برای سخنرانی دعوت شده بود و من یادم هست که چقدر آن سخنان مؤثر بود و مطالب و بحثهایی که مطرح کرده بود، در میان دانشجویان تا روزها و ماهها نَقل زبانها بود.

روحانی گفت: شهید مطهری هیچ وقت جلوی کسی را برای سؤال و بحث نگرفت و اگر کسی سؤال تندی هم می کرد او با کمال متانت جواب می داد حتی اگر علیه دین و یا وجود خدا صحبت می کرد عین اخلاقی که امام صادق (ع)‌ داشت ؛ مگر در کلاس درس ایشان افراد بی دین و با افکار و مذاهب مختلف حضور نداشتند و سؤال نمی کردند؟

وی افزود: شهید مطهری به ما آموخت که چگونه بیاموزیم و عالم شویم و متخلق به اخلاق اسلامی شویم و از خود بگذریم و هر بیماری جامعه را که روح و روان جامعه را آزار می دهد بشناسیم و برای درمان آن داروی لازم را بفهمیم و بدانیم و تجویز کنیم.

رئیس جمهور در ادامه به بیان خاطرات مشترکی از شهید مطهری پرداخت و گفت: او مردی بود با شهامت، آزادمرد و با غیرت دینی ، او برای اسلام می جوشید و می خروشید و بحثی را مطرح می کرد که برای جامعه لازم می دانست.

روحانی افزود: هنگامی که کتاب مسئله حجاب را نوشت چه توهینها که به او نکردند با اینحال شهید مطهری اصلاً تکان نمی خورد و همان راه را ادامه می داد راهی که می فهمید درست است و باید ادامه می داد.

وی گفت: اینها همه افتخارات و سرمایه های شماست ؛ از رسول معظم اسلام (ص) گرفته تا امیرالمؤمنین (ع)‌ و زینب کبری (س) سرمایه های بزرگ ما هستند چه کسی اینها را دارد؟ اینها افتخار ماست ،‌ هیچ ملتی این همه الگو و سرمایه معنوی ندارد که بتواند استفاده کند.

روحانی افزود: مردم ما آماده و عاشقند و به دین و مذهبشان و به خاندان رسالت افتخار می کنند و این خیلی ارزشمند است.

رئیس جمهور گفت: زمین برای ما صاف شده است و ما باید از این شرایط بهره‌برداری و به جلو حرکت کنیم.

آقای روحانی افزود: می خواهم از وزیر محترم و همه مسئولان و مدیران کل آموزش و پرورش تشکر و سپاسگزاری کنم، کم و بیش آشنا هستم کار خوبی آغاز شده است و روز به روز این کار را باید در حوزه‌های مختلف جلو ببریم.

رئیس جمهور گفت: اینکه کلاس درس ما کجا باشد، چطور فکر کنیم و چه دروسی را مطالعه کنیم، همچنین باید بررسی کنیم که در جاهایی چند درس اختیاری در نظر بگیریم؛ اینکه کجای کتاب همین متن باشد و کجا کتاب را آزاد بگذاریم.

روحانی افزود:‌ دانش آموزان شما گاهی اوقات به برخی امور در سطحی وسیع دسترسی دارند، از طریق گوشی تلفن همراه و اینترنت و امروز شرایط فرق کرده است؛ همچنین شرایط تحقیق برای جوانان ما آسان شده است.

رئیس جمهور گفت: فضای مجازی می تواند مانند شمشیر دولبه عمل کند و اینکه باید مراقبت کرد و از وظایف مهم آموزش و پرورش این است که چگونه جوانان ما از این ابزار درست استفاده کنند.

روحانی افزود: البته یک طرف خانواده است، طرف دیگر مدرسه، یک طرف هم گروه های دیگر و رسانه قرار دارد، رسانه داخل خانه را که ما نمی دانیم چیست به قولی اینکه این جعبه مارگیری به کجا وصل است ما نمی دانیم.

رئیس جمهور گفت: گاهی اوقات در مدارس سخت گیری هایی می کنیم که نمی دانم دلیلش چیست.

روحانی افزود: نمی گذاریم دانش آموز در کلاس، زبان یاد بگیرد خب او که می داند زبان لازمه زندگی امروز است، عقلش می رسد، به کلاس خصوصی می رود.

رئیس جمهور گفت: چیزی نیست که به زور بگوییم باید یک زبان آن هم زبان فارسی را یاد بگیری و هر جا هم رفتی به طرف مقابل بگویی که شما مشکل دارید که فارسی نمی فهمید.

روحانی افزود: امروز برخی از زبان ها زبان علم است که بدون مجهز شدن به آن زبان راه به اعماق علم نمی یابیم.

رئیس جمهور گفت: کما این که اگر کسی به زبان عربی مسلط نباشد با فارسی نمی تواند در اعماق دین سیر کند، این زبان ویژگی هایی دارد که اگر قرآن را با ترجمه فارسی 10 بار هم بخوانیم با کسی که به زبان عربی مسلط است زمین تا آسمان فرق می کند.

روحانی افزود:‌ البته حداقل ترجمه قرآن را باید داشته باشیم.

رئیس جمهور گفت: در زمینه هنر ما برخی چیزها را می گوییم نباید باشد، شاید هم مدرسه وقت این کارها نباشد ولی جوان ما هنر را دوست دارد و می رود فلان کلاس؛ این نیست که شما بتوانید دستش را ببندید.

روحانی افزود: اگر در آن کلاس را هم دو قفله کنید در خانه خودش یا در خانه دوستش سه چهار نفره کلاس می گذارند.

رئیس جمهور گفت: راه برای یادگیری منحصر به فرد نیست، خانواده، رسانه ها، فضای مجازی و کلاس های دیگر وجود دارند، جامعه هم که سر جای خودش کلاس عملی برای نوجوان است.

وی افزود: باید بررسی کنیم که چگونه می توانیم ارتباط برقرار کنیم و چگونه آموزش و پرورش می تواند نقش رهبری را بازی کند.

روحانی اضافه کرد: همیشه دنبال این هستیم که جوانان را محدود کنیم، البته گاهی اوقات محدودیت لازم است اما بالاتر از محدودیت، مصون کردن است.

رئیس جمهور گفت: این که شما بتوانید جوان را آنچنان با قدرت و توانمند بار بیاورید که مصون باشد مهم است.

روحانی افزود: همه کسانی که خارج از کشور بودند عرض بنده را تصدیق می کنند در محیط خارج در اروپا و آمریکا، قبل از انقلاب و شرایط آن زمان، بچه های مسلمان هم جلسه می گذاشتند و هم تبلیغ دین می کردند و دعای کمیل می خواندند در عاشورا هم سینه زنی می کردند نه در اتاق در بسته بلکه در خیابان صد بار می رفتند و مجوز پلیس می گرفتند.

رئیس جمهور گفت: آنان مصون بودند و محیط در وجودشان تأثیر نمی گذاشت.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه به دنبال تحصیل نوجوانان و جوانان با هزینه کمتر اما کیفیت بالاتر هستیم گفت:‌ اگر بتوانیم جوانان را توانمند و مصون تربیت کنیم، هنر کرده‌ایم.

 

روحانی افزود: در قبل از انقلاب هم مدارس غیردولتی داشتیم که خیلی از مسئولان کشور در این مدارس تربیت شدند.

رئیس جمهور گفت: ‌شهید بهشتی هم مدرسه دین و دانش را در قم راه‌اندازی کرد و مدارسی مانند مدرسه علوی از این دسته مدارس بودند که انسان‌ها را پرورش دادند و خیلی از مسئولان ما پرورش یافته این مدارس هستند.

روحانی افزود:‌ باید شرایط را احساس کنیم و بدانیم بار سنگینی بر دوش ما قرار دارد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید مدارس آموزش و پرورش به‌تدریج و قدم به قدم از حالت دولتی بودن خارج شوند گفت:‌ اکنون سهم مدارس غیردولتی 10 درصد است اما باید به 12 ، 15 و 20 درصد برسد و در کنار آن آموزش را خرید خدمت کنیم.

روحانی اظهار داشت: می خواهیم جوانان را تربیت و عالم کنیم و به آنها مهارت زندگی را هم بیاموزیم و این کار را می توان با خرید خدمت هم انجام داد.

رئیس جمهور افزود:‌ می توان مدرسه را به جمعی مانند تعاونی معلمان واگذار کرد و تربیت 200 تا 300 دانش آموز را به آنها داد و آموزش و پرورش هدایت، نظارت و برنامه کلی را عهده دار باشد.

وی اضافه کرد: اگر سرانه دانش‌آموز یک میلیون تومان باشد، با خرید خدمت این امکان وجود دارد که هزینه مثلا تا 700 هزار تومان کاهش یابد اما با کیفیت بالاتر تربیت انجام شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید از تجربیات جهان در زمینه آموزش و پرورش بهره گرفت گفت: ‌اگر از روز اول آموزش در کنار مهارت‌آموزی در مراکز صنعتی انجام شود الگوی نوجوان تغییر خواهد کرد.

روحانی افزود: ‌در گذشته دانش آموز پلیس می‌دید می گفت می خواهم در آینده پلیس شوم، هواپیما می دید می گفت می خواهم خلبان شوم، ‌مادر بزرگش بیمار می شد می گفت می خواهم پزشک شوم.

رئیس جمهور گفت:‌ نوجوان الگوها را می‌دید و می خواست به آنها برسد اما اگر دانش آموز در کنار مؤسسه صنعتی باشد از اول می گوید می خواهم مهندس شوم.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : معلم
تاریخ : شنبه 14 / 2 / 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: